Selasa, 12 Januari 2010

HUJAN EMAS DI NEGERI ORANG

Harian Metro (17/1/2010) melaporkan terdapat 20 rakyat Malaysia berada di negara Amerika Latin iaitu 13 daripadanya ditahan di penjara atas pelbagai kesalahan jenayah antaranya dadah.
Timbalan Menteri Luar, Senator Kohilan Pillai berkata, sekurangnya Rm7,500 diperlukan bagi membawa pulang setiap tahanan. Beliau menjelaskan kerajaan tidak mampu menanggung jumlah itu kerana polisi kerajaan tidak boleh suka-suka keluar belanja bawa balik rakyat Malaysia yang ditahan atas pelbagai kesalahan jenayah di luar negara walaupun empat wanita warga Malaysia sudah pun mendapat pengampunan tetapi terkandas di Peru kerana tidak mempunyai wang bagi membiayai penerbangan pulang ke tanah air.
Sebaliknya beliau memberikan alternatif masalah ini hanya dapat diselesaikan dengan bekerjasama NGO antaranya mengunakan khidmat Biro Komuniti Pemuda UMNO yang dibawah penyelarasan kementerian yang telahpun membawa pulang seorang rakyat kita yang dipercayai seorang pesakit mental telah menjadi mangsa kepada modus operandi pengedaran dadah antarabangsa.

Pandangan: Simpati kepada 4 lagi wanita terbabit hanya Rm7,500 sukar diperoleh untuk pulang ke Malaysia. Tidak pula ada usaha secara jitu untuk mengutip derma bagi membantu wanita ini dilakukan oleh mana-mana NGO. Saya pasti ramai rakyat Malaysia yang simpati kepada nasib empat wanita ini yang telah menjadi `keldai dadah' kerana niat awalnya ingin mencari kehidupan yang lebih baik di luar negara. Berat biarlah sama dipikul ringan sama-samalah dijinjing...

Tiada ulasan: